Friday, August 15, 2008

Kekangan Yang Menjadi Pemacu Semangat Jemaat PCS Labuan Bandar

Kita amat bertuah berada di negara yagn harmonis dan penuh toleransi. Setiap masalah ditangani dengan penuh pertimbangan yang waras dan masa yang sama dapat mengekalkan keamanan negara. Kita percaya setiap pekerjaan Tuhan yang dimulakan-Nya pasti akan disertai-Nya sehingga sampai bila-bila pun. Kita selalu berpegang pada satu kepercayaan iaitu, yang baik semuanya dari Tuhan tetapi semua yang buruk, berunsurkan kejahatan adalah dari iblis. Tetapi pernahkah kita bertanya dari mana pula asalnya jika perkara itu baik pun tidak, buruk pun tidak? Namun pada akhirnya manusia berusaha memilih yang dikiranya lebih baik, walaupun tetap mengharungi berbagai kesukaran...Rasul Paulus pernah menulis kepada jemaat Titus, "walau pun saya mengalami berbagai cabaran, hinaan dan pukulan secara fizikal mahupun jiwa, saya tetap melihat kehadapan dengan mata yang tertuju hanya kepada Yesus, sebab itu saya melupakan apa yang dibelakang dan mengarahkan kepada apa yang dihadapan yang menjanjikan suatu pengharapan yang pasti yang dijanjikan oleh Allah sendiri kepada mereka yang setia kepada-Nya..".



Inilah sebagaian jemaat Labuan Bandar yang sedang menunggu kebaktian dimulakan.
Kunjungan PCS Pusat ke Jemaat ini pada 27hb Julai 2008. Pdt.Sopirid Masandu sedang menyampaikan ucapan. Turut kelihatan dalam gambar Penasihat Jemaah PCS Labuan Bandar Tn.Patrick Majatig, Pengerusi Majlis Gereja PCS Labuan Ev.Mosibin Makabun, Inai Inongkian Mondorusun Tim.Pengerusi Wanita PCS Labuan, Pdt.Janios Masingkai, Penolong Setiausaha Umum PCS.

Kita bersyukur kepada Tuhan kerana walaupun Jemaat Labuan Bandar baru sahaja bermula dengan penuh penyerahan kepada kehendak dan rencana Tuhan dapat melalui cabaran demi cabaran yang dihadapainya. Ini telah menjadikan jemaat ini boleh bertahan, dapat berkembang dan menjadi saksi bagi Tuhan ditengah-tengah Bandar yang semakin maju ini.

Pada 17hb. Ogos 2008 ini Jemaat ini tidak lagi berbakti tempat yang sama. Dan kesempatan ini pihak PCS Labuan mengucapkan berbanyak-banyak terimakasih kepada Amai Johnny K. Sokuroh yang menyokong permulaan jemaat ini untuk menggunakan tempatnya sendiri buat sementara waktu sahaja. Oleh kerana terdapat masalah yang tidak dapat dielakkan maka Jemaat PCS Labuan Bandar harus berpindah tempat beribadah. Dengan ini Jemaat muda ini bergumul lagi untuk mencari tempat beribadah yang lebih dapat menyenangkan semua pihak, yang terbaik dan sah. Kita juga mohon maaf kepada pihak-pihak yang berkenaan yang menyebabkan beberapa perkara yang mungkin tidak menyenangkan terjadi, segala kesilapan amatlah dikesali dan diucapkan ribuan terimakasih atas pertimbangan yang telah diberikan.
Dalam pada itu, kita bersyukur atas kesungguhan yang ditunjukkan oleh Penasihat Jemaat ini Tn.Patrick Majatig dalam meneruskan usahanya untuk mencari tempat beribadah di tengah-tengah Bandar Labuan ini dan usaha ini masih tetap diteruskan sehingga mendapat tempat yang boleh digunakan untuk sementara waktu, sehingga jemaah mampu menyewa permis yang sah di tengah-tengah Bandar Labuan.
Kehadiran jemaat sekarang ini sudah pun mencapai 25 anggota jemaat berbanding pada permulaannya hanya 15 anggota sahaja. Kita doakan agar jemaat ini tabah mengharungi segala cabaran yang dihadapinya dan tentunya sokongan dari semua pihak amatlah diperlukan, iaitu dari PCS Pusat, Majlis Gereja PCS Labuan dan anggota-anggota jemaah Labuan Bandar sendiri. Kita ucapkan terimakasih kepada Pengerusi Jemaat PCS Labuan Bandar En. Jasli Majimbok, yang dengan sabar dan terus melangkah dengan iman dalam membawa jemaat muda ini bertumbuh dalam iman kepada Tuhan Yesus Kristus. Marilah kita terus sokong jemaat ini di dalam doa dan moral, semoga nama Tuhan diagungkan dan dimuliakan melalui pelayanan ini. Tuhan Memberakti.

No comments:

Pengendali Blog